رهبر تمام آذری زبان ها ، بیله دیگ بیله چغندر!
سوسن دادرس سوسن دادرس

تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان (AZTV) درتاریخ 24 دسامبر، به مناسبت جشن پنجاه سالگی الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان وی را رهبر تمام آذری زبان  های جهان نامید، این ادعا چیزی نمی تواند باشد بجز چشم داشتن به بخشی از خاک ایران و در زبان دیپلوماتیک تهدیدی علنی علیه امنیت ایران بشمار می رود.

روشن نیست که تلویزیون آذربایجان بر مبنای چه آماری چنین ادعایی را مطرح کرده است، چیزی که بر ما روشن است هدف از این گزافه گویی ها و سخنان بی پایه، اندیشه  ناپاک برخی از پان ترکان  آسیای میانه در باره آذرآبادگان ایران می باشد.

جمعیت جمهوری آذربایجان برابر آخرین سرشماری در سال 2009 ، کمتر از هشت و نیم  میلیون نفر گزارش شده است. باید پرسید که آیا در ایران که بیشترین مردم آذری تاج سر آن هستند،  انتخاباتی انجام شده است که الهام علی اف را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیده باشند!

می گویند دو نفر برای هم چاخان بازی می کردند، اولی گفت که کشاورز است و چغندر هایی که از زمین اش به دست می آورد به اندازه ای بزرگ است که  صد ها کارگر باید آن را از زمین بیرون آورند، دیگری هم گفت که مسگر است و دیگ های مسی بزرگی می سازد که صد ها تن باید آن را از زمین بلند کنند. اولی با شگفتی پرسید این دیگ ها به چه کار می آیند ؟ دومی پاسخ داد برای پختن چغندر های تو. « بیله دیگ بیله چغندر!». 

در زندگی نامه رسمی آقای علی اف آمده است، که ایشان دارای یک صندوق مدال و نشان و یک صندوق مدرک دکترا و پروفسوری افتخاری در زمینه های گوناگون است. به نظر می رسد که تنها کمبود جناب رئیس جمهور، جمعیت است، که باید از هر راهی به دست آورد ه شود ، حتی اگر این جمعیت خیالی باشد.

در اسناد ویکی لیکس که به تازگی انتشار یافته است، خانم کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، رئیس جمهور آذربایجان  را با رؤسای مافیا در فیلم  پدر خوانده مقایسه کرده بود.

در تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه سفارش هایی برای مسافرین به جمهوری آذربایجان شده است که نشان دهنده اوضاع این جمهوری می باشد.

- سفارش می شود که در استفاده از کارت های اعتباری در باکو دقت نمایید و حساب خود را هر روز کنترل کنید .

- به طور کلی خلافکاری ، دزدی و زور گیری در اتومبیل ، دزدی و حمله در شب در باکو دیده شده است. سفارش می شودکه یک فتو کپی از پاسپورت خود را در جای مطمئنی نگهدارید.

- سفارش می شود از سفر به مناطق مرزی ارمنستان ، نخجوان و داغستان خودداری شود.

- خطر تصادف در جاده ها بسیار زیاد است و مقررات راهنمایی و رانندگی به ندرت رعایت می شود. در صورت تصادف در جاده ها تنظیم پرونده برای بیمه، روز ها به درازا خواهد کشید. خسارت های مالی وارده به اتومبیل به عهده مالک آن  می باشد.

- سیستم حمل و نقل عمومی، اتوبوس و تراموای فرسوده و نامرتب و تراکم جمعیت زیاد است. ساعات حرکت ترن ها نا مرتب است.

- اشخاص ناشناسی با  لباس پلیس و گاه با لباس شخصی مزاحم توریست های خارجی بویژه غربی می شوند و به بهانه بازرسی اوراق هویت و اقامت آنان ، مرتکب خلاف می شوند.

برای ورود و اقامت در آذربایجان باید ویزای معتبر دریافت کرد، نرخ این ویزا به نسبت مدت اقامت محاسبه می شود.

-  سفر به کشور های همسایه  آذربایجان از راه زمینی ممنوع است.

- از خوردن مواد خوراکی خام و پخته نشده خودداری نمایید .

- دستها را مرتباً بشویید و با الکل پاک کنید

-آب لوله کشی آشامیدنی نیست. برای شستن میوه و سبزی ، مسواک زدن دندان ها، آشپزی، تهیه چای و شیر کودکان از آب بطری های در بسته استفاده شود. در هتل های درجه یک و گران آب لوله تصفیه می شود.

- بیماری مالاریا بشدت رایج است. مراکز درمانی وابسته به کشور های خارجی در باکو دارای امکانات لازم درمانی می باشند ولی خدمات آنان گران تمام می شود، هزینه درمان  سرپایی میان پنجاه تا دویست و پنجاه دلار آمریکا می باشد.

- بیماری های روده ای و شکمی در میان توریست های خارجی دیده می شود.

-هزینه درمان در بیمارستان ها ی دولتی معمولاً رایگان است ولی این مراکز از امکانات لازم برخوردار نیستند و کارکنان این مراکز خدمات خصوصی ارائه می دهند.

-در مصرف کنسرو ها دقت شود.  سیستم سردخانه ای به درستی رعایت نمی شود بویژه در فصل توریستی.

- مصرف نوشابه های الکلی بشدت رایج است ولی برای رانندگان غدغن شده است.

به نظر می رسد که با همه این ها مشکلات بهتر است که جمعیت جمهوری آذربایجان همین هشت میلیون نفر باشد، اگرواقعاً جمعیت جمهوری پدر و پسر، علی اف  ها ، پنجاه میلیون بود چه می شد؟

پنجم دی ماه- 26 دسامبر 2010

 


December 28th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی